(+48) 794 172 102 biuro@serwiskawka.pl

Nieprawidłowe spalanie w silnikach benzynowych: spalanie żarzeniowe, stukowe i zalanie paliwem.

Przedwczesny zapłon określany jest jako spalanie żarzeniowe czy bezpłomieniowe, gdzie spalanie ma swój początek przed odpowiednim punktem zapłonu. Przyczyną jest zazwyczaj żarząca się część w komorze spalania. Płomień działający na dany element stwarza zbyt wysoką temperaturę, w konsekwencji czego topi się materiał tłoka.

Przy spalaniu stukowym zapłon wywołuje iskra świecy zapłonowej. Płomień generujący fale ciśnienia powoduje niekorzystne reakcje chemiczne, wskutek których prędkość spalania zwiększa się nawet o 15 razy. Długotrwałe spalanie stukowe prowadzi do wypłukiwania się materiału tłoka na denku cylindra i progu ogniowym. Często obserwowanym zjawiskiem jest również pęknięcie trzonka i powierzchni między rowkowych.

Zalanie paliwem może również przyczyniać się do wielu uszkodzeń. Sytuacja ta powodowana jest najczęściej przez zbyt bogatą mieszankę czy zakłócenia zapłonu. Powstaje półpłynne tarcie, które połączone jest z nieodpowiednim zużyciem oleju.

Zakłócone spalanie w silnikach wysokoprężnych: opóźnienie zapłonu, niedostateczne spalanie i kapiące wtryskiwacze.

Opóźniony zapłon paliwa oznacza, że w nieodpowiednim momencie mogło zostać ono wtryśnięte do cylindra. To również sygnał o zbyt niskiej temperaturze sprężania w chwili rozpoczęcia wtrysku lub informacja, że paliwo zostało niedokładnie rozpylone. Konsekwencje powyższych czynników to przede wszystkim pęknięcia powierzchni między rowkowych tłoka oraz pęknięcia denka tłoka.

Nieodpowiedni moment dostania się paliwa do komory spalania lub rozpylone paliwo mogą przyczyniać się do sytuacji, w której nie zostaje ono całkowicie spalone. Efektem jest osadzenie paliwa na powierzchniach cylindra, co z kolei przyczyna się do zerwania filmu olejowego. Obserwujemy wtedy charakterystyczne otarcia tłoków i cylindrów. Kolejnym, krytycznym rodzajem zakłócenia spalania są kapiące wtryskiwacze. Rozgrzany materiał tłoka powoduje wyrwanie cząsteczek z jego powierzchni. Uszkodzony tłok silnika traci małe fragmenty tworzywa, a jednostka napędowa pojazdu bezwzględnie nadaje się do regeneracji.