Otarcia tłoków stanowią poważne zagrożenie dla pracy silnika. Jedną z przyczyn otarć jest przegrzanie, czego efektem jest zerwanie filmu olejowego. W początkowej fazie uszkodzeń dochodzi do pojedynczych zatarć, które pod wpływem zawyżonej temperatury przekształcają się w ciemne plamy o zdartej powierzchni. Na degradację narażone są najczęściej trzonek i główka tłoka.
W wyniku przegrzania, uszkodzony tłok nie pracuje tak jak powinien. Przy wysokim obciążeniu termicznym, na całym obwodzie główki tłoka powstają charakterystyczne zatarcia. Przyczyn powstałego zjawiska może być wiele, tj. zakłócenie procesu spalania, długo utrzymujące się wysokie obciążenie w stadium rozruchu silnika lub zniekształcone wtryskiwacze oleju. Źródłem uszkodzeń często okazuje się być również usterka w układzie chłodzenia silnika.
Silnie zdarta, szorstka i ciemno zabarwiona powierzchnia może być także obserwowana na trzonku tłoka. Nadmierne przegrzanie silnika spowodowało w tym przypadku kompletny brak smarowania gładzi cylindra. I tu powstaje pytanie: dlaczego silnik ulega przegrzaniu? Przyczyną może być m.in. uszkodzona pompa wody czy zerwany pasek klinowy. Jednak w celu dokładnego sprawdzenia usterki i zlokalizowania źródła problemu, należy skorzystać z wiedzy i doświadczeń specjalistów, którzy potrafią szybko zdiagnozować powstawanie zbyt wysokiej temperatury w jednostce napędowej.
Najnowsze komentarze