(+48) 794 172 102 biuro@serwiskawka.pl

Uszkodzenia tłoków stanowią często przyczynę wielu awarii i usterek, o czym doskonale wiedzą specjaliści pracujący w branży. Niejednokrotnie to właśnie kompleksowe podejście do problemu ułatwia rozpoznanie wszelkich nieprawidłowości. Dla fachowców jednak najistotniejsze jest rozpoznanie źródła, które powoduje określone uszkodzenie. Często sama wymiana wadliwej części okazuje się być niedostateczna, a różnego rodzaju otarcia i pęknięcia mogą być trudne do rozpoznania. Warto więc oddać silnik w ręce profesjonalistów, dla których głównym priorytetem jest bezpieczeństwo działania jednostki napędowej.

OTARCIA. BRAK PRZESTRZENI POMIĘDZY TŁOKIEM A CYLINDREM.

Jednym z powszechnych uszkodzeń tłoków są charakterystyczne otarcia. Mogą być one spowodowane nieodpowiednim luzem, powstałym wskutek nieprawidłowego doboru elementów, które ze sobą współpracują. Dodatkowo przeładowanie cieplne oraz zniekształcenia cylindrów redukują do minimum przestrzeń pomiędzy tłokiem a cylindrem. Działania te powodują tarcie, a te z kolei dające się zauważyć połyskliwe ślady, przechodzące w gładkie i ciemne skazy.

Miejscowe otarcia można zaobserwować np. na trzonku tłoka. Ich przyczyny są różne. Szukać należy ich m.in. w zbyt małej średnicy otworu cylindra, asymetrycznej płaszczyźnie głowicy cylindra lub kadłuba silnika, a także w zanieczyszczonych otworach. Dolny koniec trzonka tłoka to również miejsce podatne na zatarcia. Przyczyną ich powstania mogą być: zbyt grube pierścienie uszczelniające, zalegający brud w rowkach pierścieni uszczelniających lub dodatkowo użycie uszczelniaczy płynnych.

Uszkodzenie tłoków następuje również wtedy, gdy sworzeń tłokowy ulega przegrzaniu. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy brakuje środka poślizgowego, a luz ulega zwężeniu. Efektem są charakterystyczne, ciemne zabarwienia, a także nalot koloru niebieskiego. Czynniki te pokazują, jak ważne jest zachowanie i utrzymanie przestrzeni pomiędzy cylindrem a tłokiem, które powinny ze sobą płynnie współpracować, aby nie doszło do otarć powodujących nieprawidłowe działanie silnika.