(+48) 794 172 102 biuro@serwiskawka.pl

Silniki PACCAR serii PR to konstrukcje, które od lat stosowane są w dużych pojazdach użytkowych, zwłaszcza w autobusach miejskich. Silniki te są szeroko stosowane w Polsce i za granicą, a użytkownicy cenią ich wydajność, trwałość i stosunkowo niskie koszty eksploatacji.

W artykule przyjrzymy się bliżej konstrukcji PACCAR, ale przede wszystkim najczęstszym problemom, z jakimi mogą zmagać się użytkownicy tej jednostki. Jakie są objawy zatarcia silnika PACCAR ? Które usterki mechaniczne sprawiają najwięcej kłopotów? Czy uszkodzenia układu smarowania to największy problem modeli serii PR – PR183, PR228 i PR265? Sprawdź!

PACCAR — popularne silniki w autobusach

Silniki rodziny PR to jednostki napędowe o pojemności skokowej 9,2L (9200 cm) i mocy znamionowej od 249 do 360 Km. Silnik był bardzo często stosowany w początkach produkcji pojazdów ciężarowych DAF CF75 DAF XF95 DAF105 oraz bardzo szeroko montowany w różnego rodzaju autobusach. Najczęściej spotkamy taki silnik w autobusie miejskim Solaris Urbino, w autobusach LDV, autobusie BOVA. Praktycznie w każdym dużym polskim mieście znajdziemy kilka autobusów z tym silnikiem (w Lublinie również jeździ ich kilka).

Silniki PACCAR — opinie użytkowników

Silniki PACCAR, w tym modele PR183, PR228 i PR265, cieszą się generalnie pozytywnymi opiniami użytkowników, zwłaszcza w branży transportowej i w sektorze autobusów miejskich. Mają wysoką wydajność, doceniane są za stosunkowo niskie zużycie paliwa oraz mają opinię trwałych nawet przy bardzo intensywnej eksploatacji i w trudnych warunkach pracy. Dlatego tak często zasilają pojazdy komunikacji miejskiej, a solidna konstrukcja minimalizuje ryzyko nagłych awarii, jeśli są one odpowiednio serwisowane.

Zdarzają się jednak głosy krytyczne. Dotyczą one głównie kosztów napraw oraz dostępności niektórych części zamiennych. Warto pamiętać, że użytkownicy, którzy zaniedbują regularną konserwację lub korzystają z nieautoryzowanych serwisów, mogą mieć poważne problemy z tą jednostką. Przede wszystkim kosztowna jest naprawa takich awarii jak zatarcie silnika, usterka układu smarowania albo uszkodzenie wału korbowego. W mocno eksploatowanych i wiekowych pojazdach nawet drobne zaniedbania w obsłudze mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego tak ważne są regularne przeglądy i stosowanie oryginalnych części.

Pomimo tych problemów silniki PACCAR są uznawane za jednostki wysokiej jakości, które przy właściwej eksploatacji pracują długo i bezawaryjnie.

Wada fabryczna silnika PACCAR?

W przypadku silników PACCAR serii PR183, PR228 i PR265 użytkownicy rzadko wskazują na wady fabryczne jako główną przyczynę problemów. Większość usterek wynika z niewłaściwej eksploatacji, zaniedbań podczas serwisowania albo z normalnego zużycia komponentów (te jednostki często osiągają przebiegi w granicach 1- 1,5 milionów kilometrów), chociaż zdarzają się sytuacje, w których użytkownicy sygnalizują problemy mogące wynikać z potencjalnych defektów fabrycznych. Większość problemów wszystkich silników, nie tylko PCCAR, wynika z niskiej jakości stosowanego oleju oraz z tego, jak często jest on wymieniany na świeży. Kanały olejowe mają tendencję do zapychania się przy zbyt rzadkich wymianach oleju.

Przedwczesne zużycie niektórych podzespołów może prowadzić do problemów takich jak zatarcie silnika czy trudności w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia oleju, jednak w takich przypadkach ważne jest, żeby sprawdzony serwis zdiagnozował problem i odróżnił wady fabryczne od błędów eksploatacyjnych.

Opinie użytkowników zazwyczaj wskazują na wysoką niezawodność tych silników, dlatego można domniemywać, że problemy wynikające z wad fabrycznych są raczej incydentalne, a nie powszechne.

Naprawiamy usterki silników PACCAR

Jako serwisanci dużych pojazdów i maszyn doskonale znamy silniki PACCAR oraz ich specyfikę, chociaż nie ukrywamy, że mamy do czynienia z takimi, które sprawiają jeszcze więcej kłopotów użytkownikom i serwisantom. Wiemy wiele o najczęstszych bolączkach różnych modeli, takich jak zatarcie silnika, usterki układu smarowania czy złamania lub pęknięcia wału korbowego. Potrafimy też skutecznie im zaradzić. Nasz zespół mechaników stosuje nowoczesne technologie oraz wysokiej jakości części, co pozwala im szybko i solidnie przywrócić sprawność silnika. Oto kilka przykładów!

Zatarcie silnika

Silnik na zdjęciach to najmocniejsza jednostka z grupy, czyli PR265, którą naprawialiśmy na zlecenie miejskich zakładów komunikacyjnych w jednym z dużych miast. Naszym zdaniem to bardzo dobra konstrukcja, a prezentowany model przed remontem przejechał 1480000 km!

Silnik miał wadę fabryczną wynikającą z konstrukcji smoka oleju, który z czasem się uszkadzał. Przez to silnik PACCAR nie miał odpowiedniego ciśnienia oleju w magistrali olejowej i doszło do zatarcia na wale korbowym. To często spotykane zjawisko przy braku smarowania, kiedy dochodzi do obrócenia panewek głównych lub korbowodowych. Niekiedy obrócenie panewek doprowadza do uszkodzenia bloku silnika.

Uszkodzenie popychaczy rolkowych

Kolejnym dość częstym przypadkiem niesprawności silnika jest uszkodzenie popychaczy rolkowych napędu pojedynczych pomp wtryskowych. Uszkodzeniu ulegała rolka popychacza, w związku z czym doszło do zatarcia lub wyszczerbienia wału krzywkowego zespołu pomp wtryskowych. W niektórych przypadkach wał pompy wtryskowej mógł się również zacierać na panewkach głównych, uszkadzając obudowę pompy wtryskowej. Taka awaria silnika PACCAR to często efekt nieprawidłowego ciśnienia oleju w układzie smarowania silnika.

Awarie układu paliwowego

Jeśli jesteśmy w temacie zasilania paliwem, to warto wspomnieć, że układ paliwowy silnika PR ma częste problemy z pompą niskiego ciśnienia paliwa. W naprawianej przez nas pompie występowało zjawisko opiłowania pompy. Opiłki powstałe w pompie niskiego ciśnienia krążyły w układzie paliwowym, uszkadzając takie elementy układu jak pojedyncze pompki wysokiego ciśnienia (Unit Pomp) czy wtryskiwacze paliwa. Wtryskiwacz często pozostawał w pozycji otwartej, dlatego do cylindra pompy podawał znacznie większą ilość paliwa. To powodowało wzrost temperatury spalania i doprowadziło do szeregu innych usterek, łącznie z zacieraniem się tłoka w cylindrze (ta usterka występuje w 90% różnych silników spalinowych wszystkich silników, nie tylko w jednostkach marki Paccar).

Jak zminimalizować ryzyko awarii silników PACCAR?

Eksploatacja silników PACCAR, takich jak PR183, PR228 i PR265, wymaga odpowiedniego podejścia.

  • Najważniejszym elementem dbania o ten silnik jest jego regularna konserwacja oraz przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących serwisowania.

  • Systematyczna kontrola układu smarowania pozwala zapobiec zatarciu silnika, czyli jednej z najczęstszych przyczyn poważnych usterek.

  • Użytkownicy powinni zwracać szczególną uwagę na takie problemy jak spadek ciśnienia oleju czy nadmierne dymienie — te objawy mogą świadczyć o uszkodzeniu układu tłokowo korbowego.

  • Ważne jest stosowanie odpowiednich materiałów eksploatacyjnych, takich jak wysokiej jakości oleje i filtry, aby uniknąć nagromadzenia zanieczyszczeń w układzie.

  • Eksploatacja silników PACCAR w autobusach miejskich wymaga także uwzględnienia specyficznych obciążeń wynikających z częstych postojów i zmiennej pracy.

  • Systematyczne przeglądy techniczne i szybka reakcja na usterki, nawet te pozornie niewielkie, np. niskie ciśnienie oleju na rozgrzanym silnik przy pracy na biegu jałowym, znacząco obniżą ryzyko kosztownych napraw.

W firmie Serwis Kawka naprawisz zepsuty silnik PACCAR

W firmie Serwis Kawka skutecznie naprawisz każdy zepsuty silnik, w tym jednostki PACCAR stosowane w autobusach miejskich i innych pojazdach użytkowych. Nasi specjaliści mają doświadczenie w rozwiązywaniu problemów technicznych w DAF oraz typowych problemów silników PACCAR, takich jak uszkodzenia układu tłokowo- korbowego, usterki wynikające z niesprawnego układu paliwowego czy awarie układu smarowania. Oferujemy kompleksową diagnostykę i naprawę, niezależnie od stopnia skomplikowania usterki.

Specjalizujemy się w obsłudze silników autobusowych, dbając o przywrócenie ich do pełnej sprawności i wydłużamy ich żywotność. Dzięki profesjonalnemu podejściu i wykorzystaniu wysokiej jakości części zapewniamy niezawodne rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.