(+48) 794 172 102 biuro@serwiskawka.pl

Tłoki mogą uszkadzać się nie tylko poprzez brak przestrzeni między cylindrem a tłokiem, ale również z powodu niewystarczającego smarowania. Po czym poznać, że tłok jest uszkodzony właśnie z tej przyczyny? Zniszczenia tego typu charakteryzują się wyraźnie odgraniczonym obszarem, na którym zaobserwować można startą powierzchnię. Jeżeli mamy do czynienia z zupełnym brakiem środka poślizgowego, który został usunięty poprzez wyciek paliwa lub wysoką temperaturę, miejsca uszkodzeń będą miały ciemne zabarwienie.

Uszkodzenia tłoków mogą cechować się jasną, metalicznie czystą powierzchnią w miejscu otarcia. Dzieje się tak zazwyczaj na samym początku zniszczeń. Spowodowane jest to najczęściej niedostateczną ilością oleju silnikowego lub jego zbyt niskim ciśnieniem. Z kolei zerwanie filmu olejowego lub przegrzanie powoduje coraz większą degradację tłoków. Połyskliwe miejsca zmieniają się w przyciemnione zatarcia. Możliwe przyczyny to m.in. awaria wtryskiwacza oleju, załamanie chłodzenia lub niedostateczne smarowanie.

Uszkodzony tłok silnika może mieć również inne przyczyny – zbyt bogata mieszanka, rozcieńczenie oleju lub niepełne spalanie prowadzi do zatarć na trzonku tłoka. Natomiast przeciążenie silnika w stadium docierania może objawiać się wypaleniem pierścieni tłokowych. Sytuacja ta prowadzi do zerwania filmu olejowego.