(+48) 794 172 102 biuro@serwiskawka.pl

Czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd bierze się głośna praca tłoków? Powodów, które doprowadzają do przekraczającego normę hałasu, jest kilka. Zawyżony dźwięk, który słyszysz spod maski, może świadczyć o różnego rodzaju wygięciach, zwichrowaniach lub asymetrii korbowodu. Sprawdź, czy poniższe czynniki sugerują, że Twój silnik wymaga remontu i ochroń jednostkę napędową od dalszych uszkodzeń.

Głośne odgłosy pracy tłoków to między innymi za duże gabaryty gniazda cylindra lub zużycie tłoka. Wyraźnie głośniejszy dźwięk może pojawić się również w sytuacji, gdy pomiędzy sworzniem tłokowym a tuleją korbowodu brakuje przestrzeni, czyli pojawia się tzw. niedostateczny luz. Zdarza się także, że tłok został odwrotnie włożony do cylindra. Efekt? Wahliwy ruch tłoka wydaje zdecydowanie więcej hałasu.

Tłoki w silniku powinny pracować płynnie, a każdy dodatkowy lub zbyt wysoki dźwięk bez wątpienia należy zdiagnozować w specjalistycznym serwisie. Przy rozpoznawaniu przyczyn głośnych odgłosów pracy tłoków, bardzo często wykrywa się błąd równoległości korbowodu – każdy tłok powinien dochodzić do określonego miejsca, czyli punktu GMP, a w przypadku wygięcia korbowodu tak się nie dzieje. Kolejny, charakterystyczny dźwięk to bicie sworznia tłokowego. Odbywa się to naprzemiennie – sworzeń tłokowy przesuwa się raz w górę, raz w dół w otworze korbowodu lub tłoka.

Aby namierzyć źródło problemu, jakim jest dziwny dźwięk dochodzący spod maski pojazdu, warto oddać jednostkę w miejsce, które kompleksowo zajmuje się naprawami silników. Uszkodzenia jednostek napędowych, szczególnie tych, które trudno zdiagnozować, wymagają szerokiej wiedzy i doświadczenia specjalisty w danej branży. Pożądane byłoby więc nie lekceważyć usterki. Zbagatelizowanie głośnego dźwięku, który wydaje się być niepokojący, może być przyczyną kolejnych, poważniejszych problemów z jednostką napędową.